Сьогодні, в епоху пост-правди та неймовірної кількості інформації, яку ми вживаємо щодня, фейки стали невід’ємною частиною кожної стрічки новин. Автори контенту все більш успішно та витончено обманюють людей. А соціальні медіа швидко поширюють дезінформацію.
Розповсюдження фейків є вкрай небезпечним. За допомогою фейкових новин можна легко маніпулювати думкою людей. Тож медіаграмотність, свідоме споживання та поширення інформації – необхідність для кожного.
10 основних принципів створення фейків та маніпулювання думкою людей
1. Пропаганда. Пропаганда присутня в нашому житті щодня та має єдину мету – керувати думкою суспільства. Реклама пропагує не лише товари, послуги й торгові марки, але і певний спосіб життя
2. Заклики до емоцій. Новини такого типу закликають до людських цінностей, глибоких та сильних емоцій (захоплення, гнів, печаль, розчарування) і через них керують нашою свідомістю.
3. Упереджені новини. Це однобічне трактування інформації та особиста інтерпретація подій. Коли ви бачите, що автор явно схиляє вас до свого ставлення – це привід замислитись. Професійні та чесні журналісти мають просто висвітлювати події без оцінки, або ж оцінювати їх з різних боків.
4. Теорії змови. Такі теорії відхиляють думки авторитетних експертів, а аргументи, які спростовують змову, розглядаються, як додатковий доказ змови.
5. Клікбейти. Це привабливі, сенсаційні заголовки для залучення уваги, часто з використанням великих літер, знаків оклику та емодзі. Контент часто не відповідає назві.
6. Псевдонаука. Чарівні ліки та інші абсурдні речі видають за реальні наукові дослідження з перебільшеними або помилковими твердженнями. Для правдоподібності додають якомога більше слів з наукової або схожої з нею лексики.
7. Сатира. Гумор та сатира, які деякі люди, на жаль, сприймають за істину.
8. Напівправда– поєднання фактичного, фейкового, помилкового або частково помилкового контенту.
9. Фальшивки– повністю сфабрикований контент, що поширюється навмисно. Є така «партизанська» тактика, широко розповсюджена в маркетингу та політиці: коментарі та відгуки нібито від справжніх людей, а насправді – від фейкових акаунтів або ботів.
10. Фінансово-політичний тиск. Канали, які проплачують та спонсоровані газети не можуть погано говорити про тих, хто платить їм гроші.
Будьте уважними та аналізуйте інформацію!
За повідомленням відділу з питань внутрішньої політики