ІНТЕРВ’Ю В. О. НАЧАЛЬНИКА ГОЛОВНОГО УПРАВЛІННЯ ДПС У СУМСЬКІЙ ОБЛАСТІ СЕРГІЯ ТКАЧУКА НА ТЕМУ: “ВИКЛИКИ АДМІНІСТРУВАННЯ ПОДАТКОВОГО БОРГУ В УМОВАХ ПОВНОМАСШТАБНОЇ АГРЕСІЇ”
На четвертому році повномасштабної війни, щоденні обстріли та руйнування, особливо в прикордонних областях, таких як Сумщина, суттєво змінили картину. Традиційні підходи до адміністрування податкового боргу стикаються з безпрецедентними викликами.
Тепер ми маємо справу не просто з питаннями виникнення чи погашення заборгованостей, а з: втратою майна, евакуацією, зруйнованою інфраструктурою, специфікою прикордонного розташування тощо.
Сьогодні питання податкового боргу стає не просто юридичною чи фінансовою категорією, а глибокою соціально-економічною проблемою. Вона вимагає не лише стандартних процедур, а й гнучких, адаптивних та, можливо, навіть індивідуальних рішень, щоб забезпечити баланс між необхідністю наповнення бюджету та підтримкою тих, хто постраждав від війни.
В.о. начальника Головного управління ДПС у Сумській області Сергій Ткачук надав для медіа та громадськості Сумщини відповіді на ряд актуальних питань в контексті цієї важливої проблемної тематики.
Доброго дня, Сергію Григоровичу.
Доброго дня.
Питання: Поясніть, будь ласка, що таке податкова заборгованість та коли вона виникає?
Відповідь:
Слово «борг» рідко викликає позитивні емоції. Несвоєчасна сплата податків, як відомо, призводить до виникнення податкового боргу.
Отже, податковий борг – це сума узгодженого грошового зобов’язання, не сплаченого платником податків у встановлений строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному Податковим кодексом України.
При цьому податковим обов’язком платника є самостійне обчислення, декларування та сплата суми податку та збору у порядку та строки, визначені ПКУ. За несвоєчасну сплату грошових зобов’язань до платників податків застосовуються відповідні штрафні санкції та нараховується пеня за кожен день прострочення сплати.
Питання: Розкажіть, будь ласка, яка зараз ситуація з податковим боргом на Сумщині.
Відповідь:
Загалом, ситуація з податковим боргом у прикордонній Сумській області є непростою та потребує значних зусиль у роботі з кожним з боржників.
Основними причинами виникнення та збільшення суми податкового боргу є несплата самостійно задекларованих грошових зобов’ящань та узгоджених грошових зобов’язань, донарахованих органом ДПС за результатами контрольно-перевірочної роботи. Найвпливовішим фактором для зростання суми податкового боргу є збройна агресія рф проти України.
За даними інформаційно-комунікаційної системи ДПС по Сумській області станом на 01.06.2025 податковий борг до зведеного бюджету по 133 169 боржниках СГД обліковується в сумі 1 908,8 млн грн, який з початку введення в Україні воєнного стану має тенденцію до зростання. Так за період з лютого 2022 по теперішній час сума боргу збільшилась на 730,6 млн грн (+ 62 відс.), з початку поточного року на 205,6 млн грн (+ 12,1 відс.).
На сьогодні із 52 територіальних громад області 23 громади включені до переліку територій активних та можливих бойових дій з сумою податкового боргу 1 535,2 млн грн, а це 80 відс. загальної суми боргу.
Платники області, як юридичні, так і фізичні особи адаптуються до нових реалій – перебування країни у воєнному стану, але постійне їх переміщення, нестабільне ведення фінансово-господарської діяльності та інші чинники сьогодення ускладнюють своєчасну сплату поточних грошових зобов’язань.
При цьому, Головним управлінням ДПС у Сумській області протягом січня – травня поточного року завдяки вжитим заходам, спрямованим на погашення податкового боргу, забезпечено додаткові надходження коштів до Зведеного бюджету в сумі 69,0 млн гривень.
Хотілося б наголосити, що платникам потрібно не забувати про боргове податкове навантаження, а саме про додаткові нарахування сум пені та штрафних санкцій згідно діючого законодавства.
Для упередження виникнення заборгованості платникам необхідно своєчасно сплачувати самостійно визначені суми податкових зобов’язань, а також можна відстежувати за наявністю/відсутністю податкового боргу за допомогою Сервісу «Електронний кабінет платника податків», а у разі потреби, звертатись за консультаціями щодо механізму погашення боргу до ГУ ДПС у Сумській області.
Питання: З яких джерел можна погасити податковий борг?
Відповідь:
Податковий борг можна погасити за рахунок будь-якого майна платника податків або його власних коштів. До таких коштів належать гроші, отримані від продажу товарів, робіт чи послуг, випуску цінних паперів (включаючи корпоративні права), позик та інших надходжень, зважаючи на особливості, передбачені відповідними нормами. Також джерелом погашення є надміру сплачені суми до відповідних бюджетів.
І це особливо важливо враховувати зараз, коли в Україні триває повномасштабна війна. В умовах постійних викликів, пов’язаних з воєнним станом, розуміння всіх можливих джерел погашення податкового боргу стає ще більш актуальним як для бізнесу, так і для громадян.
Питання: Коли податковий борг визнається безнадійним?
Відповідь:
Під терміном «безнадійний» податковий борг передбачається:
– податковий борг платника податку, визнаного банкрутом, вимоги щодо якого не були задоволені у зв’язку з недостатністю майна банкрута;
– податковий борг фізичної особи, яка:
- визнана у судовому порядку недієздатною, безвісно відсутньою або оголошена померлою, у разі недостатності майна, на яке може бути звернуто стягнення згідно із законом;
- померла, у разі недостатності майна, на яке може бути звернуто стягнення згідно із законом;
- понад 720 днів перебуває у розшуку;
– податковий борг платника податків, стосовно якого минув термін давності, встановлений Кодексом (1095 днів з дня виникнення податкового боргу);
– податковий борг платника податків, що виник внаслідок форс-мажорних обставин;
– податковий борг платника податків, щодо якого до Державного реєстру внесено
запис про його припинення на підставі рішення суду;
– для банків — на підставі рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про затвердження звіту про завершення ліквідації банку або рішення Національного банку України про затвердження ліквідаційного балансу, ухвалення остаточного звіту ліквідатора і завершення ліквідаційної процедури.
Питання: Коли податкова починає примусово стягувати борг і продавати майно?
Відповідь:
Примусове стягнення коштів чи продаж майна для погашення податкового боргу може початися лише через 30 днів після того, як платник податків отримає податкову вимогу (згідно зі ст. 95 Податкового кодексу України).
Питання: У разі ліквідації компанії, чи поширюється її податковий борг на засновників?
Відповідь:
Якщо внаслідок ліквідації платника податків частина його грошових зобов’язань чи податкового боргу залишається непогашеною у зв’язку з недостатністю майна, така частина погашається за рахунок майна засновників або учасників такого підприємства. При умові, якщо вони несуть повну або додаткову відповідальність за зобов’язаннями платника податків згідно із законом, у межах повної або додаткової відповідальності.
У разі ліквідації філії, відділення чи іншого відокремленого підрозділу юридичної особи – за рахунок юридичної особи незалежно від того, чи є вона платником податку, стосовно якого виникло грошове зобов’язання або виник податковий борг такої філії, відділення, іншого відокремленого підрозділу.
Питання: На що звернути увагу при заповненні платіжної інструкції для сплати заборгованості?
Відповідь:
Є лише одна, але дуже важлива вимога: коли ви заповнюєте платіжний документ для погашення податкового боргу, у полі “Призначення платежу” обов’язково вказуйте код виду сплати 140. Цей код означає “надходження до бюджету коштів у рахунок погашення податкового боргу” і визначений наказом Міністерства фінансів України від 24.07.2015 № 666 зі змінами.
Питання: Який порядок отримання довідки про відсутність заборгованості з податків?
Відповідь:
Отримати Довідку про відсутність заборгованості нескладно. Потрібно подати заяву встановленої форми до податкової служби. Це можна зробити у паперовому вигляді або онлайн через приватну частину Електронного кабінету платника податків.
У заяві обов’язково необхідно вказати нормативно-правовий акт, який вимагає підтвердження відсутності боргів за платежами, що контролюються податковими органами. Також треба зазначити назву суб’єкта (підприємства, установи, організації), куди ви плануєте подати цю довідку.
Звертаю увагу, довідка надається платнику безоплатно.
Питання: Як довго діє довідка про відсутність боргів?
Відповідь:
Довідка про відсутність заборгованості дійсна протягом десяти календарних днів з дня її створення. Цей термін завжди вказаний безпосередньо в довідці.
Якщо ви не встигли забрати паперову довідку до закінчення її терміну дії, вона буде зберігатися в уповноваженому органі.
Питання: Як перевірити наявність податкового боргу?
Відповідь:
У разі виникнення у платника податків податкового боргу, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення, що передбачено п. 59.1 ст. 59 Податкового кодексу України.
Доступ до інформації про податковий борг мають платники податку, в тому числі фізичні особи – громадяни, які не є суб’єктом господарювання, та які є користувачами:
– Електронного кабінету:
меню «Стан розрахунків з бюджетом» надає користувачу Електронного кабінету доступ до своїх особових рахунків зі сплати податків, зборів та інших платежів,
меню «Вхідні/вихідні документи» містить направлені платнику інформаційні повідомлення про податковий борг (заборгованість) із наданням реквізитів сплати;
– мобільного застосунку «Моя податкова»:
розділ «Стан розрахунків з бюджетом» та розділ «Мої дані» надає доступ до інформації про стан розрахунків з бюджетом,
розділ «Повідомлення» містить інформаційні повідомлення про наявність податкового боргу та повідомлень про наявність узгодженого податкового зобов’язання.
Питання: Чи є ще якісь важливі аспекти щодо заборгованості, які ми сьогодні не обговорили?
Відповідь:
Сплата податків є невід’ємним обов’язком кожного громадянина.
У європейських країнах це аксіома, що не потребує доказів.
На жаль, в Україні до цього ставляться інакше, і така ситуація існувала ще до повномасштабної війни. Це тому, що саме від добросовісної сплати податків залежить функціонування держави, її соціальні програми, обороноздатність та розвиток інфраструктури.
Податки – це не просто відрахування, а інвестиція у спільне майбутнє.
Навіть у складні часи важливо пам’ятати про податкові зобов’язання.
Ось кілька рекомендацій:
Перш за все, не варто ігнорувати проблему. Чим швидше ви почнете діяти, тим простіше буде знайти вихід із ситуації.
Проактивне спілкування з податковими органами є ключовим. Поясніть ситуацію, надайте підтверджуючі документи (якщо є).
За певних умов, передбачених Податковим кодексом України, можна отримати відстрочення або розстрочення платежів. Для цього необхідно подати відповідну заяву та обґрунтувати причини.
Якщо ситуація складна, зверніться до податкового консультанта або юриста. Він допоможе оцінити вашу ситуацію, розробити стратегію та правильно оформити необхідні документи.
Незалежно від обраного шляху, ретельно зберігайте всю документацію, що підтверджує обставини, які призвели до неможливості сплати податків (наприклад, документи про форс-мажор, фінансову неспроможність тощо).
Пам’ятайте, що ухилення від сплати податків може призвести до значних штрафів, пені та інших негативних наслідків. Натомість, відкрите та чесне вирішення проблеми з податковими органами дозволить уникнути більшості неприємностей.
За повідомленням сектору інформаційної
взаємодії ГУ ДПС у Сумській області